بررسی آثار لاکی-روغنی قاجاری با تکیه بر مطالعۀ قلمدان‏ های موزۀ آستان قدس رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر و مدرس رشته مرمت

چکیده

از اواخر سدۀ نهم هجری گونه‏ ای از نقاشی در ایران به وجود آمد که تا اکنون منشأ آن مشخص نشده است. این نوع نقاشی در ایران «روغنی‌سازی» نام گرفت. در عین حال، این شیوه از نقاشی به‌دلیل استفاده از خمیر کاغذ یا پاپیه‌ماشه، بیشتر با همین نام شناخته می‌شود. امروزه مجموعه‌های بسیاری از این آثار در موزه‌های دنیا و مجموعه‏ های شخصی نگهداری می‌شود. در آستان قدس رضوی نیز مجموعه‌ای قابل توجه از آثار لاکی - روغنی وجود دارد. در این مقاله، بیست قلمدان‏ از این مجموعه بررسی و معرفی شده است که تقریباً همۀ سبک‏ های مختلف نقاشی و ساخت‌و‌ساز روی قلمدان‏ های مقوایی (‌‌پاپیه‌ماشه) دیده می‌شود؛ از قلمدان ‏های نفیس گل‌ومرغ تا قلمدان‏ های باسمه‌پوشِ کم‌ارزش. دو عدد از این قلمدان‏ ها رقم و تاریخ دارند، درحالی‌که باقی آن‌ها بی‌نام‌و‌نشان هستند. همۀ آثار مورد بررسی براساس نقوش به‌کاررفته بر آن‌ها دسته‌بندی شده‌اند. برای هر موضوع نیز یک نمونه قلمدان به‌روش توصیفی بررسی شده است. با بررسی این آثار، مشخص شد نیمی از آن‌ها با وجود اینکه رقم ندارند و خوش‌نویس یا هنرمند آن‌ها معلوم نیست، از نظر نقاشی و تذهیب، کیفیت بالایی دارند، اما ارزش هنری نقاشی تعدادی از قلمدان‏ها کم است. برای تزیین برخی از آثار این مجموعه از تصاویر چاپی، تمبر و عکس‌برگردان استفاده شده و روی آن‌ها رنگ‏ گذاری و تذهیب و زرنشان‏ سازی انجام شده است. این دستۀ اخیر، متعلق به اواخر دورۀ قاجار و شاهدی بر افول این هنر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Overview of the Lacquered Papier-mâché Artworks of Qajar period Based on the study of the qalam-dans or pen boxes in Astan Quds Razavi Museum

نویسنده [English]

  • Farībā Majīdi
M.A. in Restoration of Historical and Cultural Artifacts Researcher of Lacquered Papier-mâché Artworks
چکیده [English]

From the late 15th century onward, a new type of painting was introduced in Iran; this style of Persian painting of unknown origin was called “rawghani-sazi” or “oil-coating” and is mostly distinguished by a layer of oil or varnish, coating the paintings on objects with a papier-mâché base. Today, there are many examples of painted and varnished papier-mâché objects in museums and private collections around the world. Astan Quds Razavi Museum in Mashhad houses a remarkable collection of these artifacts as well. In this article, twenty qalam-dans or pen boxes in the Razavi museum collection are studied and introduced. The designs on these papier-mâché pen boxes illustrate different styles of paintings, ranging from spectacular flower-and-bird paintings to the less valuable printed copies. Only two of these pen boxes are signed and dated and the rest are unsigned and undated. All the studied works in this collection have been classified according to the type of the painted decorations on them. In each category, one pen box has been studied descriptively. Upon further examination, it became clear that, despite lacking the signature of the artist or calligrapher and the date of the work, half of these works are of high quality in terms of their painted decorations and illuminations while some of the pen boxes are of lower artistic quality. Some of the artifacts in this collection have been decorated with prints, stamps, and stickers upon which further painting, illumination, and gilding had been added. This last category belongs to the late Qajar period and is a testament to the decline of this beautiful art in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Astan Quds Razavi
  • papier-mâché
  • rawghan-i kaman or kaman oil (oil-resin varnish)
  • qalam-dan (pen box)
  • lacquered
  • Quran Museum
  • Qajar painting