خاستگاه طرح محراب در هنرهای تزیینی ایران (نمونه موردی قالی محرابی درختی - پرده ‎ای دو رو، محفوظ در موزۀ فرش آستان قدس رضوی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی گروه آموزشی فرش، دانشکده هنر دانشگاه سمنان

چکیده

طرح محرابی از نقوش قدیمی و اصیل فرش‌بافی ایران است. این طرح به احتمال در ابتدا برای تزیین سجاده‌های نماز و در ابعاد کوچک به‌کار می‌رفته، و با گذشت زمان به خصوص از دوران قاجاریان به بعد، در ابعادی بزرگ‎تر و با ترکیب‌‌های متفاوتی بافته می‌‌شده است. به نظر بیشتر کارشناسان، طرح محرابی با تأثیرپذیری از هنر معماری، وارد هنرهای تزیینی ایران شد و تولیدکنندگان فرش همچون سایر هنرمندان هنرهای صناعی، از آن برای تزیین انواع فرش‌ها همچون گلیم، نمد، قالی و زیلو استفاده کردند. برخی از محققان بر این اعتقادند که نقش محراب، الگو گرفته از محراب مساجد اسلامی است؛ اما با توجه به الگوها و نمونه‌هایی که از نقش طاق در هنر پیش از اسلام وجود دارد سابقه بیشتری برای آن می‌توان در نظر گرفت. فرش‌بافی در مشهد مقدس از اواسط حکومت قاجاریان (1210-1343 ق/ 1796-1925م.) رونقی دوباره می‌یابد. برخی از بافته‌های به یادگار مانده از این دوران به‎خصوص آثاری که در موزۀ فرش آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند گواهی می‌دهند که طراحان، بافندگان و تولیدکنندگانی که از نقاط مختلف ایران به‌واسطۀ مضجح شریف حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در این شهر گردآمده بودند، تلاش فراوانی در احیای سنت فرش‌بافی مشهد داشته‌اند. قالی محرابی درختی _ پرده‌ای دو رو، با توجه به نوع بافت، طراحی و از همه مهم‌تر کتیبه‌های که در خود دارد، یکی از آثار شاخص محفوظ در موزۀ فرش آستان قدس رضوی است که با مطالعه و بررسی آن می‌توان اطلاعات گران‌بهایی در مورد تاریخ فرش مشهد به‌دست آورد. هدف از این پژوهش علاوه بر جمع‌آوری اسناد مکتوب و معتبر برای شناخت بهتر طرح محراب در هنرهای تزیینی ایران، معرفی یکی از آثار شاخص عصر قاجار و اقوامی است که در کنار یکدیگر سنت قالی‌بافی را در مشهد مقدس احیا کردند. مهم‌ترین سؤال این پژوهش این است که خاستگاه طرح محراب چه بوده و چگونه وارد هنرهای صناعی ایران از جمله فرش‌بافی شده است؟ همچنین قالی محرابی درختی _ پرده‌ای دو رو چه ویژگی‌هایی دارد و تحت تأثیر چه الگویی طراحی و بافته شده است؟ این نوشتار به روش توصیفی _ تحلیلی و با مطالعه اسنادی و میدانی انجام گرفته است. با مطالعه ساختار و کتیبه‌های موجود در فرش، این نتایج حاصل شد که، هنرمندان و صنعت‌گران مشهدی، تبریزی و کرمانی با همکاری یکدیگر و تکیه بر سنت‌های قدیمی فرش‌بافی مشهد توانستند علاوه بر احیای فرش، دومین دوران باشکوه فرش‌بافی این منطقه را، پس از عصر صفویان ایجاد کنند. همچنین، به احتمال ایوان‌های حرم مطهر رضوی، الگوی طراحان برای اجرای ترکیب‌بندی قالی محرابی درختی _ پرده‌ای دو رو بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Origin of the Prayer Niche (Miḥrāb) Design in the Decorative Arts of Iran (A Case Study of the Tree-Miḥrābī Carpet, a Two-Faced Curtain Preserved in the Astan Quds Razavi Carpet Museum)

نویسنده [English]

  • Hossein Kamandlou
Faculty Member, Department of Carpet , Faculty of Art, Semnan University
چکیده [English]

Miḥrābī design is one of the old and genuine patterns of Iranian carpet weaving. Originally, this design has probably been used to decorate prayer mats in small dimensions, and with the passage of time, especially from the Qajar era onwards it was woven in larger dimensions and with different combinations. According to the majority of experts, miḥrābī design entered the decorative arts of Iran with the influence of architectural art and the carpet manufacturers, like other handicraft artists, used it to decorate all kinds of carpets, such as gilīm (a rug made of goat's hair), namad (felt cloth), carpet, and zīlū (a hand-woven floor covering). Some researchers believe that the pattern of miḥrāb is modeled after the miḥrāb of Islamic mosques; but as per the patterns and samples of the arch designs existing in the pre-Islamic art, it can be considered to have a longer history.
Carpet weaving in the Holy city of Mashhad was revived since the middle of the Qajar rule (1210-1343 AH/1796-1925 AD). Some of the weavings left over from this era, especially the pieces kept in the Astan Quds Razavi Carpet Museum testify that the designers, weavers and producers who settled in this city from different parts of Iran for the sake of the Holy Shrine of ‘Alī b. Mūsā al-Riḍā (A.S.), made great efforts in reviving the carpet weaving tradition of Mashhad. Given its type of weaving, design, and most important of all, the inscriptions it contains, the two-faced tree-curtain miḥrābī carpet is one of the significant works preserved in the Astan Quds Razavi Carpet Museum. By studying and examining it, one can obtain valuable information about Mashhad carpet history. The purpose of this research, besides collecting authentic written documents for a better understanding of the miḥrāb design in the decorative arts of Iran, is to introduce one of the distinguished works of the Qajar era and the ethnic groups who together revived the tradition of carpet weaving in the Holy city of Mashhad.
The most important question in this research is, "What was the origin of the miḥrāb design and how did it enter the handicraft arts including carpet weaving?" Also, "What are the characteristics of the two-faced tree-curtain miḥrābī carpet and under the influence of what pattern was it designed and woven?" This writing is done by a descriptive-analytical method and through documentary and field study. The results obtained by studying the structure and inscriptions in the carpet imply that the artists and craftsmen from Mashhad, Tabriz and Kerman, by working together and using the old traditions of Mashhad carpet weaving, were able to revive carpet weaving in Mashhad and establish the second glorious era of carpet weaving, second to the Safavid era. Also, it is likely that the porches of Razavi Holy Shrine were the designers' model for implementing the composition of the two-faced tree-curtain miḥrābī carpet.

کلیدواژه‌ها [English]

  • rug
  • prayer niche
  • Mashhad
  • mehr
  • Astan Quds Razavi Carpet Museum